Bij Zorgstroom vinden we het belangrijk dat onze cliënten kunnen meepraten, meedenken en meebeslissen over onderwerpen die voor hen van belang zijn. De Centrale Cliëntenraad (CCR) vertegenwoordigt cliënten, om zo hun medezeggenschap te bevorderen. Frans Kraf (71), Hannie van Dijke (68) en Désirée van Amsterdam (55) zijn onderdeel van de CCR* van Zorgstroom en delen hoe zij de belangen van cliënten behartigen.
Gevraagd en ongevraagd adviseren
Binnen Zorgstroom is de CCR er om cliënten te vertegenwoordigen. Het doel van deze raad is om de zorgverlening af te stemmen op de wensen en behoeften van cliënten. De CCR bestaat uit vijf leden, met ieder een eigen aandachtsgebied. Denk hierbij aan financiën, bouwzaken, zorg en welzijn of domotica (elektronische ontwikkelingen). De leden worden gekozen of herkozen voor een periode van vier jaar. De CCR heeft drie soorten rechten: het adviesrecht, ongevraagd adviesrecht en instemmingsrecht. Zo geven de raadsleden gevraagd en ongevraagd advies aan de Raad van Bestuur over allerlei beleidszaken. Voorbeelden hiervan zijn privacy en veiligheid, kwaliteit van de dienstverlening, geestelijke verzorging en hygiëne voor cliënten. Wanneer de organisatie van Zorgstroom een ontwikkeling of wijziging wil doorvoeren binnen de zorg, moet de CCR hier eerst toestemming voor geven.