De technologische mogelijkheden in de zorg ontwikkelen zich razendsnel. Ook bij Zorgstroom maken we hier slim gebruik van. Zo houden we sinds kort het medicatiegebruik van cliënten bij in een overzichtelijke app. Ook de Google Glass is nieuw binnen onze thuiszorg. Voor verpleegkundige Inge van Belzen (51) is deze technische tool een uitkomst. Ze legt uit hoe ze deze innovatieve bril gebruikt in de thuiszorg en wat de Google Glass zo efficiënt maakt.
Mee met innovatieve ontwikkelingen
Verpleegkundige Inge viert dit jaar haar twintigjarig jubileum in wijkteam Stromenwijk. Maar stilstaan in haar functie doet ze niet. Inge gaat graag mee met innovatieve ontwikkelingen binnen de zorg. Waar veel collega’s in technologie iets ingewikkelds zien, ziet Inge juist uitdagingen en kansen. Inge: “Mijn dochter werkt ook in de zorg en vertelde over haar positieve ervaringen met de Google Glass. Ik zag ook kansen voor ons wijkteam in dit innovatieve hulpmiddel.” De Google Glass werd op dat moment alleen nog maar gebruikt binnen Wonen en Zorg bij Zorgstroom. Inge nam het initiatief en vroeg of ze de bril ook mocht uitproberen in de thuiszorg. En die kans kreeg ze!
Eenvoudig in zijn werking
In een proeffase van een halfjaar kreeg Inge de tijd en ruimte om de Google Glass uit te proberen in de Stromenwijk. “Om de werking van de bril eerst goed te begrijpen, volgde ik een korte cursus. Ik werd er al snel handig in”, vertelt Inge enthousiast. Hoe de Google Glass precies werkt? Inge: “Een echte bril is het eigenlijk niet, want in de Google Glass zitten geen glazen. Het is meer een verstelbaar frame. Aan de voorkant van de bril zit een cameraatje, hiermee film ik. Op afstand kijkt er iemand anders live met mij mee. Ik heb een klein kastje bij me die zorgt voor een stabiele internetverbinding. Ook zit er een microfoon in de Google Glass gebouwd, zodat ik ter plekke contact kan maken en overleggen. Ideaal!”