Amber Westrik (16) zit in de vierde klas van praktijkschool Het Bolwerk in Middelburg. Ze wordt begeleid door school- en jeugdmaatschappelijk werker Lisanne Dees (30) van Maatschappelijk Werk Walcheren. Op Het Bolwerk vertellen Lisanne, Amber en haar leerkracht Youssef Afkir (39) over de meerwaarde van schoolmaatschappelijk werk.
Jezelf kunnen zijn
“Ik zit al vier jaar op Het Bolwerk”, begint Amber te vertellen. “Eerst had ik veel ruzie thuis. Ook had ik soms problemen met de meesters en juffen op school. In de tweede klas vertelde meester Michel dat er mensen op school waren waar ik mee kon praten. Dat wilde ik wel. Vervolgens besprak meester Michel het met mijn ouders. Ook zij vonden het een goed idee. Zo kwam ik in contact met Lisanne. In de derde klas, bij meester Youssef, liep de hulp van Lisanne door. En nog hebben we contact. Ik vind het fijn om met Lisanne te praten. Ze voelt als een beste vriendin, bij wie ik mezelf kan zijn en waar ik mijn verhaal bij kwijt kan.” Lisanne vult Amber aan: “Ik spreek Amber iedere week. Eens in de paar maanden bezoek ik Amber bij haar ouders thuis. Amber en ik bespreken de huisbezoeken voor. Ook haar ouders hebben onderwerpen waar ze het graag over willen hebben. Terugkerende onderwerpen zijn luisteren naar elkaar, het nakomen van afspraken en de invloed van relaties, zoals met vriendinnen en jongens. Daar maken we samen afspraken over. Ook Ambers ouders staan er open in. Alles is bespreekbaar en dat is heel fijn.”