Aan het begin van de coronacrisis was het voor wijkteam Middelburg-Zuid rustiger dan normaal. Tot half oktober vorig jaar. Vier medewerkers uit het team kregen binnen een week corona. Al snel ontstond er in het team een groot personeelstekort. Het Servicepunt en tal van andere teams hebben Middelburg-Zuid in deze heftige periode intensief ondersteund. Samen met Hanna (62), Hanneke (27) en Louise (35) blikken we terug op deze tijd, ieder met haar eigen verhaal.
Van rust naar hectiek
In maart vorig jaar, direct na de uitbraak van het coronavirus in Nederland, richtte Zorgstroom samen met WVO Zorg het Coronathuiszorgteam op. Een apart thuiszorgteam waar cliënten, die positief getest waren op corona, door dit specifieke team verzorgd werden. Ook cliënten met mogelijk corona werden tijdelijk overgedragen naar dit team. “In die tijd hebben we één cliënt met corona gehad”, vertelt Hanneke, wijkverpleegkundige bij team Middelburg-Zuid. “We ontvingen minder aanmeldingen van nieuwe cliënten vanuit het ziekenhuis, omdat veel operaties waren afgezegd. Sommige mensen waren ook bang om in deze periode thuiszorg in te schakelen. We merkten dat het een stuk rustiger was dan normaal.” Hanna, ook wijkverpleegkundige bij team Middelburg-Zuid, vult Hanneke aan: “Als cliënten werden getest op corona, bespraken we met de cliënt of met de familie hoe we de zorg konden afschalen, totdat de uitslag bekend was. Eigenlijk verliep alles heel goed. Tot half oktober vorig jaar. Toen kwam daar resoluut verandering in.”